Pages

26 December 2013

Banjir

Hujan... Hujan... Hujan... Bukan, bukan hujan yang band tu. Tapi hujan, Air. Ayak. Water. Bond yang terhasil antara dua atom hidrogen dan satu atom oksigen. H2O. Dah seminggu hujan lebat turun setiap hari. Berhenti sekejap, datang lagi.

Dah lebih kurang lima tahun pula kawasan perumahan aku nie tak kena banjir. First kena banjir tahun 2004 time aku darjah satu. Masa tu aku dengan abang aku masih kongsi bilik, tidur katil double-decker. Dia di atas, aku di bawah. Lepas tu bila aku bangun pagi dan nampak air naik, aku kejutkan abang aku and I was like :D

Happy lah masa tu sebab dapat main air.
*splash* *splash* Tak pasti sampai paras mana sebab masa tu masih kecik. Tapi aku ingat masa tu bila aku melangkah keluar dari rumah, air dah sampai paras dagu (tak, tak lemas Alhamdulillah). Yang paling best ialah ada saudara kami yang rescue kami pakai bot. Kau ada?

Second time banjir masa aku dah pindah di Sabah, dalam tahun 2008 atau 2009 macam tu. Macam excited ja nak main air banjir nie. Tapi sekarang bila aku dah besar, aku mula fikir pasal barang-barang yang mungkin akan damaged kalau banjir. So, walaupun aku memang teringin jugak nak main banjir (nie mesti mak aku akan marah kalau dia dengar aku cakap macam tu XD), aku berdoa agar tahun ini tidak berlakunya banjir. Amiin...

Haa.. Ini gambar dari internet

2 comments: